Wallmans leverer overskudd for f?rste gang p? fire ?r!

Etter en omfattende snuoperasjon har Wallmans Oslo i l?pet av 2012 snudd r?de tall til omsetningsvekst og overskudd. Og den positive trenden har fortsatt inn i 2013. I ?r budsjetterer underholdningsinstitusjonen med 40.000 gjester.

I 2009 s?rget finanskrisen for at Wallmans Oslo mistet rundt 15 prosent av gjestene ? og siden da har selskapet slitt med ? hente seg inn igjen rent ?konomisk. 2012 ble ?ret da pilene endelig snudde. Dinnershow-spesialisten leverer for 2012 et overskudd p? 756.000 kroner ? som tilsvarer en resultatforbedring p? 2,8 mill fra ?ret f?r.
– V?r visjon er ? skape Norges st?rste opplevelsessuksess, og n? f?ler vi at vi igjen er p? vei mot det m?let, sier daglig leder Hanne Skullerud Alexandersen.Wallmans har for lengst befestet sin posisjon som en viktig akt?r i Oslo underholdningsverden. Siden oppstarten i ?r 2000 har en halv million gjester v?rt p? bes?k. Stedet g?r n? inn i sitt fjortende leve?r, og hadde 30. august, premiere p? h?stens nye show, Nova.

For intervjumuligheter, h?yoppl?selige bilder eller annen informasjon kontakt Kulturmeglerne ved Mona Brist?l, tlf 90204958 eller epost [email protected]

Snudde skuta
Da Alexandersen tok over roret i august i i fjor hadde selskapet slitt med negative resultater de tre foreg?ende ?rene.- Vi har gjennomg?tt en omfattende snuoperasjon i l?pet av fjor?ret, og s? resultatene av det allerede i tredje og fjerde kvartal. Vi ser at resultatforbedringen har fortsatt inn i det nye ?ret – og vi tar n? sikte p? ? klare et minst like godt resultat for 2013, sier Alexandersen.Den daglige lederen, som tidligere blant annet har v?rt markedsdirekt?r i Nikita-konsernet, innr?mmet at det ikke bare har v?rt lett ? snu skuta.- Vi har en relativt kompleks drift hos oss, og det ? v?re leder i en virksomhet som Wallmans, er b?de utfordrende, spennende og til tider krevende. Vi har et produkt som skal leveres av s? mange ulike og sterke faggrupper – best?ende av medarbeidere fra vidt ulike yrkeskulturer.

Samlet retning
Ved utgangen av 2012 hadde Wallmans Oslo 72 medarbeidere.- Den mest spennende utfordringene ved ? lede alle disse er ? f? alle til ? dra i samme retning, og ? f? alle til ? jobbe sammen mot ett felles m?l. V?re medarbeidere er spesielt drevet av faget ?sitt?. Fra artistene som brenner for kunsten og det som skjer p? scenen, til kj?kkensjefen som er lidenskapelig opptatt av kvaliteten p? maten, til restaurantsjefen som elsker vin og tenker optimalisering av restaurantdriften til salgs og markedssjefen som tenker salgbarhet og antall gjester inn. Men det er nettopp alle disse sm? ?subkulturene? og ulike fagomr?dene i v?r lille virksomhet som er selve n?kkelen til det gode produktet vi leverer, sier hun.

Omsetning (i mill. kroner):
2012: 48.635`
2011: 42.993`
2010: 40.544`

Resultat:
2012: 756`
2011: – 2.037`
2010: – 1.957`
2009: – 4.168`

Fakta om Wallmans Oslo:
? Har ?rlig rundt 35.000 gjester ? ?r skal tallet l?ftes til 40.000.
? Er en del av Wallmans Nöjen-konsernet i Stockholm, som igjen er eid av det b?rsnoterte 2E Group.
? Setter opp nytt show hver h?st ? ?rets show blir det fjortende i rekken.
? Gir gjestene middag, show og nattklubb i en pakke.
? Holder til i M?llas lokaler ved Akerselva p? Sagene i Oslo.

Visste du at:
? M?lla en gang i tiden var et spinneri med 150 ansatte.
? TV-kokken Gino Valente p? 80-tallet drev restauranter med underholdning i samme lokale som Wallmans i dag holder til.
? I 1991 stengte restuaurantdriften, og TVNorges suksessprogram Casino tok i bruk de samme lokalene.
? I oktober 2000 startet Wallmans opp i Norge, etter stor suksess med konseptet i Sverige, der underholdningskonseptet ble startet i 1991.

Om Wallmans
I nesten 50 ?r har Wallmans Nöjen v?rt b?de ideutvikler og igangsetter i den svenske underholdningsbransjen. Konsernet har utviklet sitt helt eget underholdningskonsept ? et konsept som betraktes som ?bransjens beste varemerke? og som i l?pet av de siste ti ?rene har spredt seg fra Stockholm til Helsingborg, ?re, Oslo og senest til K?benhavn. Siden november 2009 inng?r Wallmans Nöjen i konsernet 2Egroup.
Hele ideen med Wallmans og med alt annet, som konsernet omhandler handler om ? gi publikum en hyggelig opplevelse og om ? ha det g?y. En opplevelse som ber?rer alle sanser!

Top