Nytt rekord?r for Elkj?p

Med en omsetning p? 26,9 milliarder kroner og et driftsresultat p? 1.146 millioner kroner ble 2013/14 et nytt rekord?r for Elkj?p Nordic. Salget ?kte med 2 milliarder kroner – totalt 8 prosent.
Det gode resultatet kommer av at Elkj?p lykkes i ? levere bedre enn markedet i alle produktgrupper i fjor.
– Vi ?kte kundetilstr?mningen v?r i fjor og skriver dette tilbake til et meget sterkt fokus p? ? tilby kundene riktige produkter, god fagkompetanse blant selgerne, kortere reparasjonstider og som alltid lave priser. Flere butikker ble oppgradert, vi skiftet logo og mobiltilpasset nettbutikken, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef for Elkj?p.
Markedet for forbrukerelektronikk og husholdningsprodukter har ogs? dette ?ret v?rt tiln?rmet flatt. Sm?elektronikk har hatt en liten vekst mens markedet for telecom-produkter var sammenlignbart med ?ret f?r.
Markedet for de ?vrige produktgruppene Elkj?p forhandler, gikk tilbake, med st?rst tilbakegangen for data og TV.
Netthandelen ?kte med 20,9 prosent, og st?r for 11,2 prosent av konsernets omsetning. Elkj?ps nettsider hadde 158 millioner bes?k.
Sv?rt mange unders?ker priser og produkter online, men handler eller henter bestilte varer i butikk
Tjenesten [email protected], der man kan bestille varen p? nett og hente i butikk, ?kte med 36,5 prosent.
Elkj?ps kundesentre hadde rekordmange henvendelser i fjor, totalt 3,9 millioner. Konsernet har i tillegg rundt 900.000 f?lgere p? Facebook.
– For kunden er det viktig at vi finnes i alle kanaler. En sentral satsing for oss i 2014/15 er ? utvikle v?rt omnikanal-tilbud til kunden videre. Kunden vil m?te oss der kunden er. Ytterligere forbedring av reparasjonstider- og service, samt en enda smidigere og raskere handleopplevelse er ogs? omr?der der kunden skal oppleve forbedringer dette ?ret, sier Semlitsch.
I 2013/14 innf?rte v?re varehus kundetilfredshetsm?lingen ?Happy or Not?. Syv millioner kunder bidro og 85 prosent var forn?yd eller meget forn?yd med sin handleopplevelse.
Jevnt over gikk alle kjeder frem p? gallups omd?mmem?ling og Elkj?p i Norge kom innenfor Topp 10 p? RepTracks omd?mmem?ling.
Elkj?p er markedsleder i alle Nordiske land.
Alle tall er eksklusivt virksomheten i Tsjekkia og Slovakia, som Dixons Retail plc tidligere i ?r besluttet solgt.
Elkj?p er et av Nordens st?rste handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskaps?ret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og p? F?r?yene., med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 285 varehusene i Norden f?r i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping p? 100.000 kvadratmeter.
Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkj?p-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail – en av Europas st?rste forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Vedlagte filer

Related posts

Top