Norge i Europatoppen i natt-handel p? nett

Nordmenn netthandler mest om natten i Europa viser ny statistikk fra betalingsselskapet Klarna. Natt-shopping f?rer til d?rlige s?vnvaner, advarer s?vnekspert.
En unders?kelse utf?rt av Klarna i deres syv st?rste europeiske markeder viser at nordmenn handler langt mer p? nett etter midnatt, enn netthandlere i andre land.
– Vi ser at nordmenn utf?rer nesten 8% av netthandelen sin mellom midnatt og 06.00. Dette er mer enn dobbelt s? mye sammenliknet med de fleste andre markeder i Europa, forteller Jens H?llstrand, Country Manager i Klarna Norge.
Skremmende statistikk
S?vnterapaut og leder av s?vnklinikken Sovekarin p? Volvat i Oslo, Karin Naphaug advarer sterkt mot nordmenns netthandling om natten.
-Det er ingen tvil om at bruk av internett om natten forstyrrer s?vnvanene. Dette er ikke minst tydelig p? den oppvoksende generasjonen. Jeg har lest mye skremmende statistikk om blant annet barn og unge som utvikler d?rlige sovevaner fordi de bruker PC p? sengekanten, sier hun.
Forventer mer natt-handling
H?llstrand forventer at andelen natt-handlere vil ?ke drastisk etterhvert som e-handel p? h?ndholdte plattformer blir mer tilgjengelig.
– Ettersom nettbutikkene blir mer tilpasset mobile plattformer, og med de enkle mobile betalingsmetodene som finnes tilgjengelig i dag, viskes grensene ut for n?r vi kan, og ikke kan shoppe. Vi observerer at mange forbrukere ligger i sengen og kommer p? noe de gjerne skulle kj?pt, da er det fint at veien fra tanke til ferdig kj?p er gjennom s? f? klikk som mulig, sier han.

Om Klarna
Klarna ble grunnlagt i 2005, Stockholm, tanken var ? skape en problemfri betalingsl?sning som skulle tillate kj?pere og selgere ? samhandle p? en enkel og trygg m?te. Vi gj?r dette ved ? la kj?per motta varene f?rst og betale etterp?, mens vi b?rer kreditt- og bedrageririsikoen for selger. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap. P? ?tte ?r har vi vokst til 800 ansatte, vi har virksomhet i syv land i Europa og vi har over ti millioner kunder. Men vi n?yer oss ikke med det. V?rt m?l er ? bli markedsleder i verden innen fakturabaserte betalinger og forandre hvordan verden handler p? nett.

Related posts

Top