? Fei veiene n?!

Str?grus er bra for grep og feste p? vinteren. N?r sn? og is er borte, kan grusen v?re en fare for syklistene, p?peker Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening. (Foto: If)

? Skal vi f? folk ut av bilene og inn p? sykkelveiene, m? det feies n?! mener Syklistenes Landsforening.
Mange kommuner har vedtatt at sykkelveiene skal v?re feid innen 1. mai eller 17. mai.
? Dette er altfor sent. Fei n?, oppfordrer Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.
? Som regel tar folk ut sykkelen rundt p?sketider. I fjor var p?sken s? sen at mange tok ut sykkelen f?r. Grus p? sykkelveiene ?ker risikoen for ulykke under sykling, og s?rlig er det risikabelt for barn, sier hun.
Grus i skrubbs?r
Tronstad minner om at det enkleste grepet for ? bedre folkehelsa, er at sykkelveiene feies hvis v?ret tilsier det.
? Jobben skal gj?res, bare gj?r den f?r, sier hun.
Str?grusen som skal sikre trafikantene p? glatta virker snarere motsatt for syklistene n?r v?ren kommer, p?peker forsikringsselskapet If.
? N?r noen p? sykkel sklir og faller p? grus, vil det gjerne v?re stygge skrubbs?r og forstuinger eller brudd i kragebein, armer og bein som dominerer, sier Marit Krohg, r?dgivende lege i If.
Fei og fyll
Ved sammenst?t, br?brems eller ublide m?ter med fortauskanter, g?r det hyppigere ut over hode, nakke, skuldre og kragebein. Da stuper syklisten ofte fram over sykkelstyret, mens ved grusskrens glir og velter sykkelen gjerne over p? siden.
Uansett blir det ? avpasse farten i forhold til veibane og trafikkbilde det viktigste man selv kan gj?re for ? forebygge denne typen ulykker. Myndighetene m? passe p? ? feie og ? fylle hull for ? gj?re det lettere og tryggere ? ferdes for alle trafikanter etter vinteren, p?peker If og Syklistenes Landsforening.
Sm?skader vanligst
De fleste personskader hos syklister er lite alvorlige. I en stor unders?kelse fra Transport?konomisk institutt i 2005 svarte 60 prosent at de syklet igjen dagen etter at de hadde hatt en ulykke p? sykkel. Denne studien anslo antallet sykkelskader i Norge til rundt 5000 per ?r. 6 av 10 var skader av armer eller bein. 1 av 10 var skade i hode eller ansikt. Bare 1 prosent var alvorlige skader.
Disse funnene passer godt med tallene fra Ifs egen personskadestatistikk, med unntak av de yngste syklistene. Hos barn er det sm?skader av ansikt og tenner som dominerer, med guttene i klart flertall.
De vanligste ?rsakene til ulykker er at sykkelen sklir og velter, for eksempel p? grunn av l?s grus eller v?tt l?v p? asfalten. Fortauskanter og trikkeskinner er andre ?rsaker til velt. Br?bremsing der man stuper over styret er ogs? ganske vanlig.
? Det har v?rt altfor mye fokus p? risikoen for skader ved sykling. Sannheten er at risikoen for alvorlige skader har g?tt kraftig ned de siste ?rene. Sykling er gunstig b?de for helsa og milj?et, og reduserer risikoen b?de for kreft, diabetes, hjertesykdom og muskelplager ? i tillegg til at det er morsomt, sier Marit Krohg, r?dgivende lege i forsikringsselskapet If.
Pressekontakter:
Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, telefon 992 61 816 – [email protected]

Marit Krohg, r?dgivende lege i If, telefon 934 03 826

Sigmund Clementz, kommunikasjonsr?dgiver i If, telefon 98 24 98 05 – [email protected]
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper ogs? bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle f? en skade. Takket v?re v?re 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum f?le seg trygge p? at de vil f? den hjelpen de trenger – hvis noe skulle skje.

Related posts

Top