Digipost valgt som fremtidens digitale postkasse

Postens digitale postkasse, Digipost, er i dag valgt som leverand?r av digital post for det offentlige. Valget er gjort av Difi (Direktoratet for offentlig forvaltning og IKT) etter en offentlig anbudskonkurranse.
– Dette er en viktig avgj?relse. Vi er glade for ? ha blitt valgt i hard konkurranse med andre utenlandske leverand?rer. For Posten betyr dette at vi ogs? i en digital fremtid skal distribuere post til det norske folk, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.
Allerede i februar besluttet regjeringen at det offentlige heretter som hovedregel skal kommunisere digitalt med innbyggere og n?ringsdrivende. Konsekvensen er at alle privatpersoner n? m? skaffe seg en digital postkasse.
Allerede godt i gang
Digipost er en etablert l?sning og 300.000 nordmenn har s? langt ?pnet sin digitale postkasse. En rekke selskaper, som banker, forsikringsselskaper og helseforetak, benytter allerede Postens l?sning for digital post.
– Postens digitale postkasse, Digipost, er et trygt og godt alternativ for dem som n? skal opprette sin egen digitale postkasse. Postkassen er enkel ? bruke og vi har lagt vekt p? at brukernes opplevelse skal likne p? den fysiske (gr?nne) postkassen vi er oppvokst med, sier Mejdell.
Alle over 15 ?r
Alle innbyggere i Norge over 15 ?r kan ?pne sin digitale postkasse i Digipost. Ved ? g? inn p? www.digipost.no kan man i l?pet av bare f? minutter registrere seg og motta post digitalt fra f?rste dag.
Fakta:
Digipost er Postens digitale postsystem
N?r 300 000 er i dag registrert som brukere hos Digipost
Gjennom Digipost f?r brukerne tilgang til en egen digital postkasse som kan benyttes til sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og private eller offentlige virksomheter
H?yt sikkerhetsniv? gj?r at ogs? sensitive dokumenter som f.eks. helseinformasjon og pin-koder kan sendes og lagres i Digipost.
Alle brev lagres i Norge, og er kryptert slik at kun mottaker har tilgang til egne brev
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

Top