Deloitte-rapport: Detaljhandel fortsetter ? vokse globalt, netthandel stadig st?rre.

Omsetningen fra de 250 st?rste forhandlere i verden n?dde 26 billioner kroner, mens flere avhendelser resulterte i omstruktureringer blant ti av verdens st?rste forhandlere.
Oslo, 20. januar 2014: Til tross for t?ffe ?konomiske tider, n?dde omsetningen til verdens 250 st?rste forhandlere 4,3 billioner dollar* (26,4 billioner kroner) i forrige finans?r (juni 2012 til juni 2013). Gjennomsnittet blant topplisten oversteg 17 milliarder dollar, if?lge rapporten 2014 Global Powers of Retailing fra Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), i samarbeid med STORES Media. For f?rste gang inkluderer rapporten ogs? en liste over verdens 50 st?rste e-forhandlere**, og funnene viser at flere enn tre fjerdedeler (39 selskaper) er del av topp 250 verden over.
Tre norske selskaper er inne p? topplisten. NorgesGruppen er p? 98. plass, Reitangruppen befinner seg p? 130. plass og Coop Norge er p? 178. plass.
? De norske forhandlerne i rapporten viser til god vekst, sier Jonathan Farnell fra Financial Advisory og leder for Consumer Markets i Deloitte. Han fortsetter: ? De st?rste norske akt?rene har hatt en h?yere vekst enn det globale gjennomsnittet, takket v?re gode ?konomiske forhold i Norge sammenlignet med andre aktuelle markeder.
Farnell p?peker ogs? at en stor andel av omsetningen til de norske selskapene i topp 250 st?r for salg av dagligvarer (FMCG), noe som blir p?virket i mindre grad av ?konomiske svingninger enn andre bransjer.
Avhendelser f?rer til omstrukturering blant de ti st?rste
I forrige finans?r var det en omorganisering blant de ti st?rste forhandlerne i verden, og det var for det meste resultatet av en serie med avhendelser. Som en gruppe vokste topp 10 saktere enn topp 250 i siste finans?r, med en vekst i forhandleromsetning p? 4,2 prosent, i forhold til en vekst p? 4,9 prosent ?ret f?r. Mens Wal-Mart ?kte ledelsen, falt tidligere andreplass Carrefour ned til fjerdeplass etter flere ?r med sviktende salg. Dette kom hovedsakelig som resultat etter fisjonen med lavpriskjeden Dia i juli 2011. Tesco, som rykket opp til andreplass, ble ogs? ber?rt av avviklet drift etter ? ha solgt seg ut av matvarekjeden Fresh & Easy i USA.
Topp 250 dominerer rangeringen av e-forhandlere
E-handel utgjorde en vesentlig andel av den totale omsetningen for de 50 st?rste forhandlerne p? nett (e-50) i finans?ret 2012, med nesten én tredjedel av det gjennomsnittlige salget (inkludert rene e-forhandlere). Det store flertallet av e-50 (42 selskaper) i e-forhandlerrangeringen er til stede p? flere plattformer; kun ?tte er utelukkende nettbaserte. De fleste forhandlerne i e-50 har hovedkvarter i USA (28) og Europa (17), mens bare fem selskaper stammer fra fremvoksende markeder.
Aktivitet innen e-handel ble ogs? analysert for topp 250 i sin helhet. Topp 250-selskaper med e-handelsvirksomhet fikk i gjennomsnitt 7,7 prosent av salget fra nett i finans?ret 2012. Fra et regionalt perspektiv utgjorde e-handel den st?rste andelen for nordamerikanske forhandlere og minst for europeiske. Salg p? nett vokste raskest for forhandlere i Asia og stillehavsregionen, og tregest for nordamerikanske forhandlere.
Norske selskaper befinner seg ikke blant de st?rste e-handelsselskapene, men det elektroniske markedet er likevel betydelig ogs? i Norge:
? E-handel opplever st?rre vekst enn tradisjonelle forhandlere i mange underkategorier, forteller Jonathan Farnell fra Deloitte. ? Dette skyldes blant annet en god utvikling i mobile enheter og at folk har bedre tilgang til Internett. Samtidig har det blitt utviklet bedre betalingsmetoder, og det har blitt bredere aksept for nettet som en markedsplass.
Farnell trekker i tillegg frem at folk handler stadig oftere p? nett for ? spare tid.
? Det er relativt f? dedikerte globale e-handelsselskaper i dag, men flere sterke regionale og nasjonale merkevarer. Jeg forventer at utviklingen mot globalisering kan f?re til noen former for konsolideringsaktiviteter i denne delen av markedet. Dette vil forekomme blant sterke akt?rer som har klart ? utvikle solide nettbutikker, sier Farnell.
Fremvoksende markeder drar nytte av sterkere ettersp?rsel, mens Europa ?ker avhengigheten av utenlandske markeder
Forhandlere fra fremvoksende markeder fortsetter ? dra nytte av sterk ettersp?rsel blant forbrukerne i finans?ret 2012. Mens forhandlere i modne markeder m?tte motvind, opplevde fremvoksende markeder sterk, organisk vekst. Disse markedene sto for mer enn halvparten (26) av verdens 50 raskest voksende forhandlere i finans?ret 2012, inkludert alle fire topp 250-selskaper fra Russland, seks av syv forhandlere fra Afrika og Midt?sten, samt seks av ni basert i Latin-Amerika.
Europeiske forhandlere m?tte nok et t?ft ?r p? markedet. Regionen gikk inn i resesjon som f?lge av innstramminger for ? takle eurokrisen, og dette resulterte i lav vekst og h?y arbeidsledighet i mange europeiske land. Forhandlere i Tyskland og spesielt Storbritannia gjorde det ekstra svakt i topplinjen sammenlignet med Europas topp 250 som helhet. Forhandlere i Asia og Stillehavet (minus Japan) kunne vise til solid vekst, men ikke p? et tosifret niv? som i de foreg?ende to ?rene. Japanske forhandlere kom seg etter det knusende finans?ret 2011, og fortsetter ? f?lge etter de andre landene og regionene i analysen.
I USA bremset veksten til 4,3 prosent for de 250 st?rste amerikanske forhandlerne, ned fra 6,3 prosent i finans?ret 2011. Regionen Nord-Amerika som helhet, og Canada spesielt, opplevde et l?ft i omsetningen p? grunn av Alimentation Couche-Tard, som er ansvarlig for drift av bensinstasjoner og storkiosker. Etter et betydelig oppkj?p i 2012, er Couche-Tard n? den st?rste forhandleren med base i Canada.
? Store norske forhandlere er i st?rre grad mer fokuserte p? Norge enn det internasjonale markedet. Norge f?yer seg alts? ikke inn i den globale trenden om ? bli mindre avhengige av eget marked, sier Jonathan Farnell.
For ? laste ned en kopi av rapporten 2014 Global Powers of Retailing, vennligst bes?k:
www.deloitte.com/consumerbusiness
##

Topp 10-forhandlere:
Rangering forhandleromsetning (FY12)Navn p? selskapLand2012-omsetning
(millioner amerikanske dollar)
1Wal-Mart Stores, Inc.USA469.162
2Tesco PLCStorbritannia101.269
3Costco Wholesale CorporationUSA99.137
4Carrefour S.A.Frankrike98.757
5The Kroger Co.USA96.751
6Schwarz Unternehmens Treuhand KGTyskland87.236e
7Metro AGTyskland85.832
8The Home Depot, Inc.USA74.754
9Aldi Einkauf GmbH & Co. oHGTyskland73.035e
10Target CorporationUSA71.960

e = estimat
*Selskaper ble rangert etter total forhandleromsetning, ikke bare forhandlersalg. I denne analysen inkluderer forhandleromsetning royaltyer, avgifter fra franchise og lisenser, samt engrossalg til tilknyttede eller medlemsbutikker, eller andre ?kontrollerte engrosoperasjoner? (for eksempel in-store-butikker).
**E-handel defineres i denne analysen kun som B2C-e-handel (det vil si n?r selskapet eier lagerbeholdningen og omsetningen reflekterer e-handelssalg). Selskaper som hovedsakelig virker som e-markedsplasser er ekskludert fra e-50-listen, ettersom omsetningen deres for det meste stammer fra gebyrer og provisjoner ved salg fra tredjepartsselgere (forbrukere eller andre forretninger som eier lagerbeholdningen), fremfor direkte fra salget av varer.
Om rapporten 2014 Global Powers of Retailing
Rapporten 2014 Global Powers of Retailing identifiserer de 250 st?rste forhandlerne verden rundt og bidrar med en utsikt for den internasjonale ?konomien, trender som forhandlere kan vurdere de neste m?nedene og en analyse av markedskapitalisering i forhandlerindustrien.

Deloitte yter tjenester innen revisjonsvirksomhet, konsulentvirksomhet, advokattjenester samt Corporate Finance og transaksjonsr?dgivning. Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen privat og offentlig sektor. Deloitte kombinerer verdensledende innsikt med et unikt arbeidsmilj? og en kultur som sammen med v?re kunder alltid s?ker ? finne og utvikle de beste l?sningene p? forretningskritiske problemstillinger. Deloitte har 1200 ansatte ved 20 kontorer i Norge. Deloitte i Norge er en del av Deloitte Touche Thomatsu Limited (DTTL), verdens st?rste leverand?r av revisjons- og r?dgivningstjenester med mer enn 200.000 ansatte i 150 land.

Related posts

Top